logo
KONTAKT    JOBS    NYHEDSBREV    SPONSORER    INTRANET    E-SHOP
facebook-icon
youtube-icon
Navn:

Bettina Ejlerts Jensen

Job:
Basun
Personprofil:
Fødselsår: 1963
Hjemland: Danmark

Hvordan kom du i gang med at spille musik, og hvorfor faldt valget på netop basunen?
Jeg startede med at spille i Danehofgarden i Nyborg som 10-årig. Først trompet, så althorn og så baryton. Da jeg blev 12 år, var vi to elever, der fik lov at starte på trækbasun. Garden sørgede for, at vi fik Ole Thrane, militærmusiker og siden solobasunist i Odense symfoniorkester, som lærer. For mig var det altafgørende med solid professionel undervisning på så tidligt et tidspunkt, og Ole Thrane fik mig da også ind på konservatoriet i Odense, lige efter jeg var fyldt 16 år.

Hvor har du studeret og sidenhen arbejdet, inden du kom til Aalborg Symfoniorkester?
Efter 5 års studier i Odense tog jeg til London og studerede på Guildhall School of music and drama med Eric Crees, Peter Gane og Denis Wick som lærere. Da jeg kom hjem fik jeg job i Fynske Livregiments Musikkorps og siden i Odense Symfoniorkester.
I 1991 tog jeg tilbage til London for at tage timer hos Ian Bousfield. Jeg endte med at bo der de næste 5 år, hvor jeg ud over at arbejde som freelance-musiker også havde en længere prøvetid som solobasunist i London Philharmonic Orchestra.

Hvad er din største musikalske oplevelse?
Det er næsten umuligt at nævne én enkelt oplevelse, der har været størst, men at spille Mahlers 9. med European Community Youth Orchestra under Claudio Abbado i Spanien, Italien og i østeuropa som 21-årig, var helt fantastisk.
At spille Beethovens 9. med Klaus Tensted i Royal Festivalhall med London Philharmonic Orchestra og CD-indspilning af Bartoks Forunderlige Mandarin med London Philharmonic Orchestra og Franz Welzer-Möst i Abbey Road-studierne i 1992 står også højt på listen.
Af mere nutidige oplevelser kan nævnes Sting-koncerten med Aalborg Symfoniorkester i sommeren 2011, som jeg måtte nøjes med at høre, da han kun skulle bruge én basbasun.

Hvad er dit eget favorit-musikstykke, og hvorfor?
Richard Strauss: Ein Heldenleben står rigtig højt på favoritlisten, men det gør musikken til Charlie Chaplins film, Mozarts violinkoncerter og Pucinnis La Boheme også...
Sting, Dinah Washington, George Michael, Joe Cocker, Stan Getz, Manhattan Transfer, Frank Sinatra, Gasolin, og mange, mange andre nydes også jævnligt, så i virkeligheden afhænger det vel af stemningen, tid og sted.

Når du ikke spiller musik, hvad holder du så af at bruge din tid på?
Min have, hvor jeg både har blomster, en masse spiseligt og en formidabel udsigt over fjorden. Jeg er ved at lære italiensk med god hjælp fra min italienske kollega Debora Maffeis - det går langsomt men dog fremad :-)
Ernæring - Det interesserer mig rigtig meget, hvad mad gør ved os både fysisk og psykisk. At lave sund mad, der smager syndigt, er en naturlig del af pakken.
Stort foto:

KONTAKT OS:

Aalborg Symfoniorkester

Kjellerupsgade 14

9000 Aalborg

T: 98 13 19 55 (10-15)

E-mail: info@aalborgsymfoni.dk

BILLETTER:

Aalborg Kongres & Kultur Center

billet@akkc.dk

+45 99 35 55 66 

akkc.dk

 

billetnet.dk

+45 70 15 65 65

FØLG OS:

Facebook

YouTube